söndag 26 juni 2011

Att komma tillbaka..

Jaha...hemma igen efter tre dagars tävlande och lika många besvikelser. Besvikelser för egen del, måste jag tillägga, flera andra åkare lyckades bra och körde starkt! Emils utbrytning på SM-linjet visar på grymt slätdrag och backteknik, Clas stabila körning måste vara ett tecken på återkommande form, grymt imponerande.

Race rapporter

SM Linjelopp
Beslutet att starta kall och ouppvärmd kan ha varit årets sämsta. Efter att ha kört 10 min börjar den berömda backen, som måste kommit som en chock för många med tanke på hur många som försökte växla ner till lilla kakan i 20%-backe. Resultatet var totalt stopp och två fotisättningar, upp igen och jaga jaga jaga, bomba i utförslöpan i 5-6 minuter med ett antal åkare, luftrören var som astmatiska astrids och låren som två stora sendrag. Bara att inse, mina två senaste veckor med dålig träning hade satt sina spår. Folk flög av lite här och där och jag jagade själv i ca ett halvt varv innan jag hann upp en åkare som hängde på, ett par till anslöt efter en stund och vi var ett litet gäng som körde halvseriöst. Ut på andra varvet höjdes tempot och mina ben och lungor hade "lossnat" och farten var riktigt hög bitvis, vilket resulterade i att vi droppade halva gruppen och tre av oss fick känna lyckan av att kunna ansluta till huvudklungan strax innan backen på tredje varvet. Dock hade det kostat enormt mycket märkte jag i backen och flög av alldeles för enkelt, resultat, solo ride till femte varvet av sex, lite distansträning behövs ändå. Då var jag 15 min efter klungan med ca 5 mil kvar, då var mitt SM slut.

Soldvarvi
Ett ord....crap, behövs ingen mer förklaring, inget funkade, krampkänning ut på mastervarvet...Peter kämpade tappert och slet sig igenom halva tävlingen. Simon tokkörde som vanligt och attackerade hej vilt, kunde gått riktigt bra, gick tillräckligt bra för en 14 plats.

Cykel & Fjäll Grand Prix
En chans till återupprättelse! Ett 138km långt gran fondo med 1400 höjdmeter skulle köras bla på några mil grusväg. Efter en riktigt snabb masterstart där jag och Simon låg precis bakom bilen och faktiskt fick spurta ikapp den ett par gånger för att hänga med, började hetsen. Benen svarade faktiskt riktigt bra och lungorna verkade ha hämtat sig sen fredagen och lördagen. På väg mot första gruspartiet lyckas jag dock få till en dubbelpunka och det är bara att ge sig...hade bara en slang med mig. Men efter att en eftersläntare bussigt nog slängt en slang till mig och kvastbilen ställt upp med punphjälp var jag på gång igen och beräknat ca 8-10 minuter efter. Bombar grusparti och hittar bra flyt efter ca en km, då hör jag det igen, psssssssssssst, HELVETE! Punka bak och dagen är över. Rullar 2,5 mil på fälgen till Falun....


Summering: Hur fan kommer man tillbaka tills på lördag!? Men det är klart, kan Foppa komma tillbaka en gång om året i ett decennium, kan kanske vi dödliga göra det EN gång!

//Carl

1 kommentar:

  1. Jävligt bra kämpat på framför allt SM där jag såg dig och även sprang sida vid sida i Gesunda-backen :-) Imponerande att du höll solo så länge! Jävlar vilket pannben. I det vädret dessutom..

    Bra jobbat..

    /Martin S.

    SvaraRadera