söndag 21 augusti 2011

Svealands dag 2

Äntligen, äntligen, äntligen! En jävla pallplats även för lilla mig! Jag har väntat på detta hela jävla säsongen!

Jag var med i utbrytning från första milen, och med Peter som sällskap - som gjorde resan lättare för mig genom att dels dra en del så jag kunde maska mig i början och dels genom att varva attackerna när vi behövde dela upp oss i lite mindre grupper ;) Stort tack mannen!

Inför sista varvningen var vi en kvartett bestående av herrarna på bilden ovanför samt Jakob Södergrann (v-tuna) och då stack även Ahlstrand. Södergrann gjorde ett halvhjärtat försök att stöta ikapp och jag hängde på såklart...

Snart anslöt även Lundvall, som sedan kontrade med en ordentlig stöt som jag hängde på även den men Södergrann släppte och då passade jag på att hjälpa till ordentligt givetvis, för det skulle ju innebära ju att pallplatsen var säkrad i så fall. Men även Lundvall upptäckte att Södergrann släppt så det var jag som fick dra ensam där och efter ett tag försökte Lundvall sticka iväg från mig.

Jag tog hjul på honom men han lyckades skaka av mig i en kurva ca 2 km från mål och 1 km ifrån målbacken. Jag jobbade hårt för att täppa den men jag har inte alls samma slätdrag som honom, jag kom närmare efter ett tag men bakifrån kom Södergrann mig ännu närmare, såpass att han var ikapp mig i foten av backen. Som tur var hade karln tagit ut sig i jakten och jag kunde sprätta uppför backen med en säkrad tredjeplats.

lördag 20 augusti 2011

Svealandsmästerskapen, dag 1

Dagens blöta tempolopp i Södertälje resulterade i två av tre möjliga pallplatser för laget! Inte illa av Alexander och Peter som bara blev slagna av Vallentunas Alexander Gingsjö. Personligen så vill jag glömma mitt tempolopp så fort som möjligt och fokusera på morgondagens linjelopp istället. Vi ställer upp med fullt lag och lite till!

/Clas

onsdag 10 augusti 2011

Tour of Jämtland

Tour Of Jämtland var ett roligt nedslitningsrace för egen del inför kommande tävlingar. Tyvärr var det bara jag som genomförde hela alltihop av diverse skäl. Foto: tourofjamtland.se

torsdag 7 juli 2011

U6 Halvvägs

Halva U6 är kört och Alexander, Peter och Simon har haft det både upp och ner.

Det började bra på prologen där Alexander slog till med en riktigt fin etapp och blev 12:a i det stora fältet med både svenska och utländska lag. För Simon och mig var det blygsamma placeringar men nu hade vi något att försöka köra för, skoj!

Andra etappen var 147km fördelat på 7 varv där en liten backe inledde ett grusvägsparti på varje varv. Grusvägen var dock i bra skick vilket inte kan sägas om asfaltssträckan före och efter grusvägen, vår servicepersonal (staort tack!) som langande flaskor fick ett rejält jobb eftersom det flög flaskor till höger och vänster hela tiden. Etappen hade vi annars sett ut som en etapp där det skulle hållas samman eftersom det var ett långt lättåkt parti ner till mål. Simon och jag fokuserade på att attackera och täcka attacker så att Alexander skulle kunna få en chans på spurt vid målgång. Simon var där den som lyckades bäst och kom iväg i en 2-mans utbrytning i ca 3 varv. Tyvärr vart den inhämtad och än värre så smet en annan grupp iväg där vi inte fick någon representation. I detta läge slog också klungan av rejält så jag och Simon gick fram för att hjälpa till lite med farthållningen, tills de lag med killar i topp 3 började köra. Tyvärr startade inhämtningen lite för sent och en grupp om 11pers höll till mål med en lucka på 35sek och därmed tappade också Alexander en bit i sammandraget.

Tredje etappen var U6 kungaetapp, 17mil och en backe på ca 120 höjdmeter skulle passeras 6 gånger. Återigen satsade Simon hårt med sin fina offensiva stil och lyckades komma iväg i en lite större utbrytargrupp redan in på 2:a varvet. Där satt han sedan i ca 12mil men tyvärr splittrades utbrytargruppen upp och endast en 11-mannagrupp höll undan medans Simon tillhörde de som blev inhämtad av klungan, en klunga där Alexander också satt med in till mål. Själv tog det snöpligt slut redan i utförskörningen på första varvet då en skylt med "Varning för cykeltävling" stod ute på vägen istället för i dikeskanten. Denna skylt fällde några cyklister i 50km/h, inklusive mig själv och smällen blev så pass att jag misstänker en spricka i ett revben och det tvingade mig bryta inte bara etappen utan jag har nu har åkt hem från hela U6.

När jag åkte tillbaks till Stockholm var det dags för GP för Simon och Alexander. Resultatet därifrån och från alla andra etapper finns här

/ Peter

söndag 26 juni 2011

Att komma tillbaka..

Jaha...hemma igen efter tre dagars tävlande och lika många besvikelser. Besvikelser för egen del, måste jag tillägga, flera andra åkare lyckades bra och körde starkt! Emils utbrytning på SM-linjet visar på grymt slätdrag och backteknik, Clas stabila körning måste vara ett tecken på återkommande form, grymt imponerande.

Race rapporter

SM Linjelopp
Beslutet att starta kall och ouppvärmd kan ha varit årets sämsta. Efter att ha kört 10 min börjar den berömda backen, som måste kommit som en chock för många med tanke på hur många som försökte växla ner till lilla kakan i 20%-backe. Resultatet var totalt stopp och två fotisättningar, upp igen och jaga jaga jaga, bomba i utförslöpan i 5-6 minuter med ett antal åkare, luftrören var som astmatiska astrids och låren som två stora sendrag. Bara att inse, mina två senaste veckor med dålig träning hade satt sina spår. Folk flög av lite här och där och jag jagade själv i ca ett halvt varv innan jag hann upp en åkare som hängde på, ett par till anslöt efter en stund och vi var ett litet gäng som körde halvseriöst. Ut på andra varvet höjdes tempot och mina ben och lungor hade "lossnat" och farten var riktigt hög bitvis, vilket resulterade i att vi droppade halva gruppen och tre av oss fick känna lyckan av att kunna ansluta till huvudklungan strax innan backen på tredje varvet. Dock hade det kostat enormt mycket märkte jag i backen och flög av alldeles för enkelt, resultat, solo ride till femte varvet av sex, lite distansträning behövs ändå. Då var jag 15 min efter klungan med ca 5 mil kvar, då var mitt SM slut.

Soldvarvi
Ett ord....crap, behövs ingen mer förklaring, inget funkade, krampkänning ut på mastervarvet...Peter kämpade tappert och slet sig igenom halva tävlingen. Simon tokkörde som vanligt och attackerade hej vilt, kunde gått riktigt bra, gick tillräckligt bra för en 14 plats.

Cykel & Fjäll Grand Prix
En chans till återupprättelse! Ett 138km långt gran fondo med 1400 höjdmeter skulle köras bla på några mil grusväg. Efter en riktigt snabb masterstart där jag och Simon låg precis bakom bilen och faktiskt fick spurta ikapp den ett par gånger för att hänga med, började hetsen. Benen svarade faktiskt riktigt bra och lungorna verkade ha hämtat sig sen fredagen och lördagen. På väg mot första gruspartiet lyckas jag dock få till en dubbelpunka och det är bara att ge sig...hade bara en slang med mig. Men efter att en eftersläntare bussigt nog slängt en slang till mig och kvastbilen ställt upp med punphjälp var jag på gång igen och beräknat ca 8-10 minuter efter. Bombar grusparti och hittar bra flyt efter ca en km, då hör jag det igen, psssssssssssst, HELVETE! Punka bak och dagen är över. Rullar 2,5 mil på fälgen till Falun....

Summering: Hur fan kommer man tillbaka tills på lördag!? Men det är klart, kan Foppa komma tillbaka en gång om året i ett decennium, kan kanske vi dödliga göra det EN gång!

//Carl

Rapport SM-helgen.

SM-tempo.
Här körde inte undertecknad. Några framskjutna placeringar blev väl inte här heller, men Alexander känner att det börjar lossna så vi får hålla tummarna för stordåd på u6.

SM-linje.
Mycket efterbliven bana tycker undertecknad. Tillhör man inte de 10 bästa uppför kan man inte gå loss i backen (sprickar klungan på 30 pers och man är med där så går det ihop igen) och ska man gå loss på varvet krävs en hel del flyt. Här hade lyckligtvis Emil lite flyt (självklart skicklighet oxå) och kom loss på platten, han låg sedan som en fighter i tätgruppen ändå inne på sista varv då Larsson och Lövkvist förstörde festen och han hamnade på efterkälken, men han lyckades ändå behålla en topp 30placering.

Soldvarvi.
Här körde undertecknad bra. Gick tidigt loss med vinnande Bjelkmark, den lilla spillevinken ställde dock av mig efter ett tag och jag försökte mig på ett par andra utbrytningsformationer men det var kört. Slutade i huvudklungan på en 14eplats. Synd att 2aplatser inte räknas i spurtpriser, då jag hade två sådana och en fjärdeplats... Var totalt loss under större delen av loppet.

Cykel&Fjäll Grand Prix.
Utifall att någon fortfarande skulle ha pigga ben vid det här laget så var vi tre pers som ställde upp här - moi, Peter och Carl.
Jag slet mig med i den första riktiga utbrytargruppen som bildades i den våldsamma jakten på första backpriset, men den blev injagad tyvärr och kort efter det så pajade mitt bakhjul (6 mm vint och bromsen låg på under en tredjedel av fälgen). Så jag var totalt ute ur bilden och fick rulla runt bland lurviga motionärsben och damproffsprimadonnor med en cykel som mådde allt annat än bra. Lyckligtvis hade Peter godkända ben och rullade upp för målbacken runt 25e man.

Thats all folks, nu laddar vi för kortbane-SM och U6 6-dagars. Peace out!

söndag 19 juni 2011

Långhelg i Motala.

Jahopp. SM närmar sig och som det sig bör så börjar jag att känna att min form sviker en aning.
I torsdags var jag ensam ifrån laget att köra Vättern GP och klev in på en inte alltför smickrande 15eplats.

I lördags så ingick jag och Peter i SUB-7 satsningen runt Vättern - Vi inledde på TOK för långsamt och hade 40,7 kmh i snitt efter första 10 milen så vi fick höja farten rejält för att komma i mål med 42,7 i snitt som krävs för att komma in under 7 timmar. Vilket vi gjorde med tre minuters marginal.

Det är intressant vad två extratimmar kan göra, hårda 5-timmarstävlingar som Åstorpsloppet, Kinnekulleloppet, SM med mera känner jag inte att de gör samma slitage på kroppen som denna tur. Peter punkterade tyvärr halvvägs - men då kanske han är superfräsh på tempo-SM som inte jag ska köra. Vi får hålla tummarna.